Scheduled Protocol Programming

• Prof.dr. F. Arbab
  • Prof.dr. M.M. Bonsangue

Summary

Met de opkomst van multicore processoren en datacenters is computer hardware in toenemende mate parallel geworden, waardoor het mogelijk is om verschillende softwareonderdelen tegelijkertijd op verschillende machines uit te voeren⁠. Coördinatie van deze softwareonderdelen wordt het beste uitgedrukt in een coördinatietaal als een expliciet interactieprotocol dat de interacties tussen alle onderdelen van de software duidelijk definieert⁠.

Een expliciet interactieprotocol maakt geautomatiseerde analyse van het protocol mogelijk om de uitvoeringsefficiëntie van de software te verbeteren⁠. In het bijzonder bevatten interactieprotocollen belangrijke informatie die essentieel is voor efficiënte roostering, een activiteit die betrekking heeft op de toewijzing van (reken)middelen aan softwaretaken⁠. Dit proefschrift richt zich specifiek op het verbeteren van de uitvoeringsefficiëntie door middel van roosteren⁠. Roosteren is bijna altijd de verantwoordelijkheid van een generiek besturingssysteem dat geen aannames maakt over de software en daardoor alle relevante roosterinformatie in die software negeert⁠. Als gevolg hiervan kan het besturingssysteem niet op eigen kracht zorgen voor optimale roostering van de software⁠.

Dit proefschrift presenteert een oplossing die het protocol in de software verandert, zodat het efficiënt wordt geroosterd door het generieke besturingssysteem⁠. Het belangrijkste idee is om gebruik te maken van de dualiteit tussen roostering en coördinatie⁠. Om precies te zijn, analyseren we het protocol van de software om een optimale roosterstrategie voor deze software te bepalen⁠. Vervolgens dwingen we dit optimale rooster af door de strategie op te nemen in het oorspronkelijke protocol⁠. Als gevolg hiervan dwingen we de onwetende roostermodule van het besturingssysteem om ons vooraf bepaalde optimale rooster te volgen⁠.

+31 (0)71 527 1521
nieuws@leidenuniv.nl